Als u een huurwoning heeft en u zoekt een andere huurwoning in de gemeente Urk dan kan woningruil een mogelijkheid zijn.
Er zijn allerlei motieven om aan woningruil te denken. Veranderingen in de gezinssamenstelling waardoor u een grotere woning zoekt. Of een situatie waarbij een ouder echtpaar graag hun grote woning wil ruilen voor een kleiner onderkomen. Het traplopen kan voor ouderen een probleem worden, waardoor een gelijkvloerse woning wenselijk is. Woningruil is één van de manieren om een huurwoning te vinden. In deze brochure leest u hoe woningruil werkt en welke voorwaarden Patrimonium hieraan stelt.
Bij woningruil zijn over het algemeen twee woningen betrokken. Wanneer u een woning wilt ruilen moet u zelf een ruilpartner zoeken. Dat kan op verschillende manieren. U kunt uw plannen bespreken met vrienden en kennissen. Daarnaast kunt u een kaartje ophangen in de supermarkt of een advertentie plaatsen in een huis-aan-huisblad. Als u een ruilpartner heeft gevonden moet u bij Patrimonium schriftelijk een verzoek indienen voor de woningruil. Bij Patrimonium ligt hiervoor een aanvraagformulier klaar. Op verzoek sturen wij u dit formulier graag toe. Aanvragen moeten voorzien van inkomensbewijzen. Deze gegevens hebben wij nodig omdat bij een woningruil wordt gekeken of het inkomen en de huur van de woning in de juiste verhouding tot elkaar staan. Ook moet de gezinssamenstelling in overeenstemming zijn met de grootte van de woning.
Om de woningruil eerlijk en goed te laten verlopen hebben we een aantal voorwaarden gesteld:
Om de ruilprocedure in gang te zetten, moeten u en uw ruilpartner een aantal stappen doorlopen.
1. U dient bij Patrimonium een verzoek tot woningruil in.
2. U zorgt ervoor dat u en uw ruilpartner het aanvraagformulier ondertekenen.
3. Daarnaast moeten u en uw eventuele medehuurder, als ook uw ruilpartner en diens eventuele medehuurder, bij Patrimonium indienen: de (voorlopige) aanslagen of inkomensverklaringen van de Belastingdienst, van het meest recente jaar (géén jaaropgaven).
4. U stuurt het geheel naar Patrimonium.
Als wij alle benodigde informatie hebben ontvangen, nemen wij de aanvraag in behandeling. Het kan zijn dat wij u en uw ruilpartner uitnodigen op ons kantoor voor een nadere toelichting. Om een aanvraag in behandeling te kunnen nemen vragen wij een bijdrage in de administratiekosten van € 70,--. Deze kosten worden niet terugbetaald, indien de woningruil niet doorgaat. Er komt in elk geval iemand van Patrimonium bij u langs, die de toestand van uw woning beoordeelt. Als er gebreken of wijzigingen in uw woning zijn die wij niet accepteren, moet u deze herstellen. Mogelijk volgt daarna nog een inspectie.
Een belangrijk uitgangspunt bij het goedkeuren van een verzoek tot woningruil is het accepteren van de gehele (onderhouds)staat van de andere woning, zoals die door de huidige huurder wordt opgeleverd! Behalve het onderhoud dat normaal voor rekening is van de verhuurder, worden bij een woningruil door ons géén (extra) onderhouds- of herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Met andere woorden men accepteert de woning in de staat zoals die zich bevindt nadat de huurder is vertrokken. Om teleurstellingen te voorkomen is het verstandig hier rekening mee te houden.
Als de beslissing positief uitvalt kan een ruildatum worden gepland, waarop de huurovereenkomsten ingaan. Wij nodigen u en uw ruilpartner uit om de huurovereenkomst te komen tekenen. Daarna kunt u de woningen met elkaar ruilen.